Vaak gestelde vragen

Klik op een titel om de tekst te tonen.

Bij de Schakelaar voeren we 3 soorten scans uit:

- Een gratis renovatiescan: een grondige doorlichting van de woning waarbij de focus ligt op mogelijke toekomstige investeringen.  Deze scan voeren wij uit in opdracht van stad Brugge en is gratis voor elke bruggeling.

- Ten tweede voeren we ook gratis energiescans uit waarbij de focus ligt op gedragstips.  Wat kan je zelf anders gaan doen zodat je op een confortabele manier toch energie kan besparen?  Deze scan voeren wij uit in opdracht van Eandis en kan je enkel krijgen mits er voldaan is aan één van de doelgroep-voorwaarden.

- Als derde is er ook de waterscan die we uitvoeren in opdracht van Farys en waarbij de focus ligt op het besparen van water.  Deze scan kan je krijgen onder de voorwaarde dat je beschermde klant bent bij Farys.

  • Ja, iedere Bruggeling kan beroep doen op de Schakelaar.
     
  • Iedereen kan een aanvraag doen voor een lening bij De Schakelaar en dit aan 2%. Indien je voldoet aan bepaalde voorwaarden (doelgroep) dan is dit aan 0%. De woning moet dienen als hoofdverblijfplaats en gelegen zijn in Brugge.
     
  • Het energieloket is voor iedereen toegankelijk. Vergelijking en verandering van energieleverancier, nakijken van facturen, problemen met leveranciers, betalingsproblemen, groepsaankopen, …
     
  • Iedereen kan zijn dak laten isoleren in de volgende gemeenten: Brugge, Beernem, Blankenberge, Damme, De Haan, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke.
     

Wij kunnen samen met jou bekijken of deze afrekening correct is. Daarnaast kunnen we een betaalplan afspreken met de leverancier.

 

De eigenaar is verantwoordelijk voor de goede kwaliteit van de woning. Vanaf 1 januari 2015 zal dakisolatie steeds zwaarder doorwegen in de algemene beoordeling van de woningkwaliteit. Vanaf 2020 in die mate dat het kan leiden tot ongeschikt verklaren van een woning waardoor deze niet meer verhuurd mag worden.

Voorlopig zijn er nog grote fiscale voordelen voor eigenaars die (huur)woningen willen isoleren.

Vanaf 2023 is dubbelglas ook een vereiste om een woning te kunnen verhuren.  Enkel glas kan vanaf dan niet meer.

Iedereen kan een aanvraag doen voor een lening bij De Schakelaar en dit aan 2%. Indien je voldoet aan bepaalde voorwaarden (doelgroep) dan is dit aan 0%. De woning moet dienen als hoofdverblijfplaats en gelegen zijn in Brugge.

 

Wij kunnen zelf geen attesten uitschrijven, maar we kunnen wel nagaan of je recht hebt op sociaal tarief en indien nodig in orde brengen.

 

Ja, ook voor zonnepanelen kan je een energielening via De Schakelaar aanvragen.

 

Ja, dat kan. Je kan kiezen voor een goedkopere leverancier wanneer je dat wilt. Schulden bij je huidige leverancier dien je wel nauw op te volgen, ook als je er geen klant meer bent.

Nee, De Schakelaar is geen leverancier van gas en elektriciteit.

Wij kunnen je wel bijstaan in het zoeken naar een voordelige leverancier en je helpen bij het overstappen. Wij kunnen je ook begeleiden bij groepsaankopen voor gas en elektriciteit.

Nee, je kan niet zelf vragen om een budgetmeter te krijgen. Als je klant bent bij een commerciële leverancier is het onmogelijk om met een budgetmeter te werken.

Enkel klanten die bij de sociale leverancier zijn terechtgekomen kunnen via een budgetmeter werken.

Als je een particulier contract hebt met een commerciële leverancier kan dit niet zomaar gebeuren. Een commercieel leverancier kan na het doorlopen van een procedure wel het contract met jou eenzijdig stopzetten, een zogenaamde drop. Automatisch word je na deze drop beleverd door de sociale leverancier.

Als je bij de sociale leverancier openstaande facturen hebt, kan er via de Lokale Adviescommissie wel een beslissing tot afsluiting genomen worden. Je wordt steeds uitgenodigd om op deze commissie aanwezig te zijn.

Ja, je kan op elk moment een aanvraag doen om klant te worden bij een andere leverancier. Het duurt vanaf dat moment minimum 30 dagen alvorens je van de ene leverancier effectief overgaat naar de andere.

Hiervoor worden geen kosten aangerekend, ook niet als je de einddatum van je contract niet respecteert.

Nee, wij kunnen je schulden niet inlossen bij je leverancier. We kunnen je wel administratief en informatief zo goed mogelijk uit de nood helpen. Hieronder kun je verstaan: bemiddeling, afspreken van betaalplan, samen zoeken naar besparingsmogelijkheden, nagaan of al je rechten uitgeput zijn, …

 

Ja, ondanks het verminderen en/of wegvallen van financiële compensaties, blijven zonnepanelen nog steeds interessant.